Alle indlæg Hverdag

Tilbage til en mere normal hverdag i Alanya

Efter nogle skønne dage i landsbyen, kom vi i sidste uge tilbage til en lidt mere normal hverdag i Alanya.

En mere normal hverdag i Alanya er så småt på vej tilbage, om end der stadig er stor mangel på turister.

De sidste mange måneder har for mange været hårde. Her i Tyrkiet har vi hele tiden skulle tilpasse os nye restriktioner og fået indskrænket vores frihed. Hele og delvise udgangsforbud har længe præget vores hverdag – og vi er stadig ikke sluppet helt. Men det er begyndt at gå den rigtige vej og den seneste tid har vi fået flere lempelser og mere frihed tilbage.

Jer der følger med på Instagram og Facebook, har nok ikke kunnet undgå at se, at vi sidste uge havde nogle dage i mandens landsby og Kappadokien området. En køretur på knap 500 kilometer fra Alanya.

Turen til Kappadokien

Vi har haft planer om at rejse dertil nogle gange henover foråret. Men nogle forskellige omstændigheder har gjort, at vi blev nødt til at blive i Alanya området. Og de gange hvor det passede ind i vores program, var vi uheldige med at landsbyen først blev sat under karantæne i 14 dage og den næste gang havnede hele landet i et 17 dages udgangsforbud.

Savnet til svigerfamilien var stort, da vi ikke havde set dem siden november 2020. Vi plejer at være der 2-3 gange årligt, ellers også kommer de til Alanya. Svigerforældrene har siddet meget alene. Da der pludselig var nogle dage uden planer, valgte vi spontant at tage en tur dertil. Vi fik hurtigt arrangeret med kattepasning og lejebil fra Eurodan og så gik kursen ellers mod landsbyen.

Svigerforældrene var lykkeligt uvidende om vores ankomst, men blev glædeligt overrasket. Og til vores store overraskelse kom min svigerinde og hende familie kort efter os, hvilket gjorde vi fik en hyggelig familieweekend. Særligt niecen Sena hvinede af glæde, da hun fandt ud af vi var i landsbyen. Vi har haft et helt særligt bånd, fra første gang vi mødtes.

Vi ankom fredag aften og hele weekenden var der udgangsforbud i Tyrkiet. Det sidste hele weekend udgangsforbud for denne gang. Men heldigvis var der lidt mere plads at boltre sig på hos svigerforældrene end hjemme i vores lejlighed.

Efter weekenden nåede vi da at udforske lidt af Kappadokien, noget af det som normalt ikke er lige så besøgt af turister. Heriblandt et skønt vandreområde og den imponerende St. Jean kirke ved Gülsehir. Begge steder har jeg taget en masse billeder af og arbejder nu på nogen artikler om stederne til min hjemmeside Kappadokien.dk.

Men det meste af tiden denne omgang var dog prioriteret familien – da der nok går noget tid før vi ses igen. Næste gang vi rejser dertil bliver en lidt længere periode, så der er mere tid til både familie, venner og tage på eventyr i området.

Et mere normalt Alanya

Allerede da vi tog afsted til landsbyen, var vi vidende om at vi ikke kunne være afsted så længe. Men lidt var bedre end ingenting. Det var de dage Tyrkiet gik og ventede på lempelser af restriktioner og heriblandt åbning af restauranter og caféer. Restauranterne fik lov at åbne fra d. 1. Juni – indtil videre kun mandag til lørdag i et begrænset tidsrum. Der er i juni udgangsforbud for lokale og fastboende udlændinge mellem kl. 22 og 05 mandag til lørdag og fra kl. 22 lørdag aften til kl. 05 mandag morgen. På grund af Baysal som arbejder på restaurant, var vi nødsaget til at rejse tilbage til genåbningen. Efter han har gået hjemme i knap 7 måneder, er han nu igang igen. Vi begge skal lige vænne os til den mere almindelige hverdag i Alanya igen.

Det var dejligt med et lille afbræk, men det er også dejligt at være tilbage i Alanya. Og det er skønt at se hvordan byen stille og roligt blomstrer igen. Der er på kort tid kommet mere liv i gaderne. Jeg både ser og hører også at flere danskere er kommet hertil den seneste tid.

Mere liv i Alanyas gader

Her er stadig ikke så mange turister som før Covid-19 – langt fra. Særligt de europæiske turister er meget savnet. Mange lande fraråder stadig rejser til Tyrkiet (eller udlandet i det hele taget) og mange er stadig påpasselige med at rejse til udlandet. Men det er kommet betydeligt mere liv i gaderne, end der var for bare et par uger siden. Hvilket er med til at skabe en mere positiv stemning og skabe håb for bedre tider er på vej.

Det er tydeligt at mærke at både lokale, fastboende udlændinge og turister har savnet at kunne komme ud at spise på restauranter. Mit Facebook og Instagram feed er disse dage fyldt med opslag fra restauranter der er åbnet, samt venner og bekendte der er ude at spise.

Jeg selv har da også nået at være et par gange på cafeer med gode veninder, efter vi kom tilbage til Alanya. Jeg er glad for, at jeg igen kan komme ud og støtte nogen af mine yndlingssteder i Alanya.

De seneste måneder har uden tvivl været en svær tid for mange, men det føles som om vi går bedre tider i møde nu. Vi har stadig en del restriktioner og ingen ved hvordan situationen ser ud om et par måneder. Men lige nu ser det ud til at gå den rigtige vej.

Rejse til Tyrkiet nu

Jeg får en del spørgsmål både på FB og Instagram om man kan rejse til Tyrkiet disse dage. Danmark fraråder stadig rejser til Tyrkiet og mange andre lande. Men det er muligt at rejse hertil. Og den seneste tid er der også blevet nemmere at flyve fra Danmark til Tyrkiet. Som jeg har nævnt før, skal jeg ikke gøre mig til dommer om folk rejser eller ej. Men jeg kan fortælle at jeg føler mig ganske tryg her.

Det er stadig ikke alt der er åbent og her er også restriktioner, man skal være opmærksom på lige som i Danmark.

Ønsker du at rejse til Tyrkiet, så husk at tjekke, hvad du skal være opmærksom på ved rejse til Tyrkiet både på Coronasmitte.dk og Udenrigsministeriets rejsevejledning til Tyrkiet. Og husk at nu at tjekke op på rejseforsikringen.