Hvert år når skolernes sommerferie går igang, giver det ekstra travlhed i landets lufthavne. Men for en del passagerer starter eller slutter ferien desværre på en sur måde. Ikke på grund af mangel på rejseforsikring, men ved at flyet bliver forsinket, ombooket eller i værste tilfælde aflyst.
Læs generelt om flyrettigheder her: Har du krav på kompensation?
Et af turisternes favoritrejsemål er Tyrkiet, hvor det både er muligt at rejse til med de danske rejseselskaber men også via flere tyrkiske flyselskaber. Men hvordan er man stillet, hvis forsinkelsen sker med et tyrkisk selskab og er reglerne de samme som i EU?
På en del punkter er reglerne de samme, men på visse områder adskiller de sig også fra EU-reglerne.
Ved flyvning med tyrkiske selskaber fra Danmark gælder EU-lovgivningen, hvor der kan søges om kompensation hvis du ankommer 3 timer senere til din endelige ankomst destination.
Ved flyvning med tyrkiske selskaber fra Tyrkiet gælder tyrkisk lovgivning, der skal være 7,5 timers forsinkelse i forhold til ankomsttidspunktet til slutdestinationen, for der kan søges om kompensation. Forsinkelsen opstår typisk hvis der er en forsinkelse på det første fly, så passageren ikke når sit næste fly. Flyselskabet skal sørge for en ombookning.
Skulle der ske en aflysning af flyet er det nok med 2 timers forsinkelse.
De beløb der kan søges i kompensation er de samme uanset om man bruger den tyrkiske lovgivning eller EU-lovgivningen:
- 100 Euro i kompensation ved indenrigsflyvninger.
- 250 Euro i kompensation ved flyvninger under 1.500 km.
- 400 Euro i kompensation for flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km.
- 600 Euro i kompensation på flyvninger, der er længere end 3.500 km.
Husk desuden at hvis forsinkelsen er over 2 timer, kan du gøre krav på mad og drikke fra flyselskabet. Huske at gemme kvitteringer, hvis du selv ligger ud for de ekstra udgifter.
Kompensationen kan søges, hvis flyselskabet kan tillægges årsagen til flyforsinkelsen.
Mange passagerer opgiver hvert år at tage kampen mod de tyrkiske selskaber, simpelthen fordi det er for besværligt.
Airhelp er en klagevirksomhed, der hjælper forsinkede flypassagerer med opkrævning af den erstatningskrav fra fly som de har krav på, op mod 600 Euro pr. billet. Det er muligt at gå 3 år tilbage og søge om kompensation.
Airhelp har gjort det til deres opgave at holde flyselskaberne ansvarlige for deres økonomiske forpligtelser. Airhelp tager gerne kampen op i retssalen, via nationale myndigheder, og online ved at vise flyselskabernes uduelighed til at informere passagererne om deres rettigheder.
Søg dit fly erstatningskrav her