jeep safari i alanya, jeepsafari i alanya, aktiv i alanya, seværdigheder i alanya, oplevelser i alanya, aktiv ferie alanya, eurodan alanya, alanya eurodan, dansk i tyrkiet, alanya blog, alanya blogger, udlandsdansker blog
Alanya Alle indlæg Oplevelser Oplevelser i Tyrkiet

Picnic og jeep safari i Alanya

For 4 uger siden, var jeg på en hyggelig picnic og Jeep safari i Alanya – en dag med hygge, samvær og fantastiske omgivelser.

Noget der i den grad er delte meninger om i Alanya er jeep safari. Og jeg ved også at dette indlæg er nok et af dem der vil komme til at møde lidt modstand.

Det er mange år siden at jeg første gang tog på jeep safari i Alanya og jeg husker stadig oplevelsen som den var igår. Det var tilbage i 2007 hvor jeg arbejdede som guide for Tyrkiet Eksperten (Scanway) og det var meget normalt at vi som guider skulle teste de forskellige udflugter.

En morgen inden vi skulle holde dagens velkomstmøde, fik jeg og en kollega besked på at vi skulle teste jeep safari turen af. Den tur der normalt køres på en hel dag, skulle vi køre igennem på en formiddag. Det foregik i lukket jeep, hvor det kun var os 2 guider og lidt personale fra jeep safari firmaet.

Chaufføren var dygtig og jeg følte mig fuldstændig tryg på hele turen. Oplevelsen var så god at begge os guider blev helt høje af oplevelsen, hvilket også kunne mærke på velkomstmødet senere på dagen, hvor vi havde årets bedste salg af netop den udflugt.

Fra jeep safari turen i 2007, skulle der gå 12 år før jeg atter tog på jeep safari i Alanya. For nyligt blev jeg spurgt om jeg ville med på en anderledes jeep safari sammen med Eurodan, der gik i mere stille og roligt tempo og jeg var ikke længe om at sig ja.

Dog havde jeg mine overvejelser inden, baseret på jeg ved hvor vildt nogle af de mange jeeps kører rundt. Når det er sagt, findes der også flere selskaber der kører rigtig pænt og hvor der tages pænt hensyn til de deltagende.

Jeep safari i Alanya

Vi startede turen en søndag morgen, hvor alle blev hentet og kørt til det fælles samlingssted. Her blev alle fordelt i de 3 jeeps, som i løbet af dagen skulle køre os rundt. Det var rart at vi ikke var en større gruppe.

Fra Alanya satte vi kursen op bag Mahmutlar, forbi fængslet, de mange drivhuse med bananer og den fantastiske udsigt udover Middelhavet. Vi lavede et kort stop, for at nyde udsigten og for at få instruktioner og information om dagen.

Dagens første rigtige stop var ved et the hus, hvor der var mulighed for at købe tyrkisk og gözleme.

Derfra gik turen endnu længere op i Alanyas bagland, ca. 65-70 kilometer. Det var imponerende både at se og mærke hvordan omgivelser og temperatur ændrede sig betydeligt, jo højere vi kom op. Fra den klamme varme der kan være i Alanya på de varme sommerdage, var det rart at komme i mere behagelig temperatur.

Helt oppe ved en flod slog vi os ned for at lave piknik ligesom en masse andre tyrkere. Imens chaufførerne tændte op i grillen og gjorde maden klar, var der tid til at alle gæster kunne gå rundt og nyde de smukke omgivelser.

Midt under madlavningen kom en gedehyrde gående og slog sig ned kort fra os. Den frække hvide ged, var meget hurtig til at søge over til os for at se om vi havde noget spændende til den. Da den konstaterede at det havde vi ikke, lagde den sig til at sove lige ved siden af os.

Frokosten bestod af grillet kylling og salat, nemt, simpelt og velsmagende.

Fra piknikstedet kørte vi videre mod en landsby, hvor vi besøgte en ældre tyrkisk kvinde i hendes hus. Huset bestod af 2 små rum og en skøn veranda, hvorpå hun fornyligt havde fået bygget bad og toilet. Hun var ikke hjemme da vi kom, men kom hurtigt og stod på meget kort tid klar med tyrkisk blomsterte.

Efter det hyggelige besøg, besøgte vi byens lille minimarked, hvor man kunne få alverdens sjove ting, heriblandt kasettebånd. Jeg er så gammel at jeg godt kan huske kassettebåndene, så det gav et flashback til barndommen. På turen var der dog flere børn i skolealderen, som aldrig havde set synet af et kassettebånd.

Fra landsbyen satte vi kursen mod Dim cayi, hvor der var mulighed for at hoppe i vandet og blive kølet ned.

Alt i alt var det en rigtig sjov oplevelse, hvor jeg ikke følte mig utryg på noget tidspunkt. Chaufførerne var erfarne og kørte rigtig pænt. Det eneste minus var at jeg kom hjem fra turen lettere forbrændt i nakken, men det var der kun en der kunne bebrejdes for, nemlig mig selv.

OBS! Ønsker du at komme på jeep safari i Alanya, så brug gerne lidt ekstra tid på at sætte dig ind i hvilket selskab du kører med. Det er vigtigt at du føler dig tryg fra start til slut. Husk også at tjekke din forsikring for hvordan du er dækket, hvis uheldet er ude.

Jeg var afsted på turen med Eurodan. Eurodan er et velrenommeret registreret skandinavisk/tyrkisk selskab, firmaet har hovedkontor i Tosmur/Alanya. Firmaet drives af det danske ægtepar Anders og Gitte sammen med deres tyrkiske partner Ismail.

Eurodan beskriver sig selv således:

Kendetegn for Eurodan er, at vi driver vores firma efter vesteuropæiske normer og standarder med sikkerhed, seriøsitet og god service, som er nøgleordene i den daglige drift. Vi er selv på stedet og taler dansk, engelsk og tyrkisk, ligesom vi selv har kontrol og opsyn med hele vores flåde af biler m.m.

Vi er kendt for at være et troværdigt og seriøst selskab, der yder den bedste service til vore mange europæiske kunder.

Du kan se alle de forskellige services som der tilbydes på Eurodans hjemmeside, derudover opdateres Eurodans Facebookside løbende med gode rejseråd, information om nye udflugter, info fra Alanya mm., følg med lige her.

Indlægget er ikke sponsoreret. Indlægget er min personlig holdning af turen. Der har været meget negativ fokus på Jeep safari i Alanya det sidste stykke tid og jeg vil gerne vise at det også kan være en god oplevelse.